Free cookie consent management tool by TermsFeed Policy Generator
Kategórie
 
 
 
 
 
 
 

Servis autoklimatizácií

Klimatizácia sa stala v poslednej dobe takmer neoddeliteľnou súčasťou každého vozidla. Ľudia totiž trávia na cestách stále viac a viac času a oproti minulosti sa podstatne zväčšila presklená plocha automobilu čo spôsobuje tzv. skleníkový efekt. Svoju úlohu zohráva aj samotný komfort cestujúcich, ktorí si už pomaly odvykli na zvýšené potenie a nepríjemný pocit z tepla. Do úvahy musíme samozrejme vziať aj fakt, že teploty, hlavne počas letných mesiacov sa zvyšujú, doprava hustne a dopravné zápchy pri každodennom cestovaní do práce či jazde na dovolenku nie sú ničím výnimočné. Vysoké teploty v kabíne áut spôsobujú zvýšenú únavu vodičov, pocit nepohody a podráždenosti, čo vedie k zníženiu pozornosti a k spomaleniu reakčných časov. Z tohto dôvodu je správna činnosť klimatizačného systému Vášho vozidla dôležitá, odkladanie jej servisu alebo opravy až na horúce dni vedie k dlhým čakacím dobám...

Autoglas klimatizácia
Na klimatizačnú sústavu vozidla sú kladené nasledovné požiadavky:
·       rýchlo ochladiť (zohriať) vzduch v interiéri vozidla na požadovanú teplotu,
·       udržiavať požadovanú teplotu za akéhokoľvek počasia a režimu jazdy,
·       zabezpečiť požadovanú teplotu pre každého cestujúceho vo vozidle,
·       podľa možností čistiť a zlepšovať kvalitu vzduchu v interiéri,
·       klimatizácia by mala byť jednoduchá na obsluhu a ohľaduplná k životnému prostrediu.

Na splnenie vyššie popísaných požiadaviek musí klimatizačná sústava vzduch privádzať a následne čistiť, dostatočne ho ochladzovať a zbavovať vlhkosti resp. ak treba naopak zvlhčovať.
 

Servisné činnosti na autoklimatizačných systémoch

V oblasti, ktorá vzhľadom na rok čo rok zvyšujúce sa priemerné teploty v našich zemepisných šírkach nadobúda na význame - servis klimatizácií automobilov, nechceme zaspať na vavrínoch a preto neustále investujeme, do servisného vybavenia, potrebného na poskytovanie profesionálnych servisných úkonov na autoklimatizačných systémoch:
·       Automatické plniace a preplachové zariadenia na servis autoklimatizačných systémov - Bosch ACS 753, ACS 663RI a ACS 650,
·       Prístroje na ozónovú dezinfekciu interiérov motorových vozidiel Magneti-Marelli
·       Zariadenia na vyhľadávanie miest únikov chladiaceho média na založené na UV kontrastných látkach, dusíku a vodíku atď.
·       Sady špeciálnych tesnení, ucpávok
·       Špeciálne náradie, kliešte určené na opravu drahých klimatizačných hadíc a iné
Vzhľadom na zvyšujúce sa nároky zákazníkov, očakávajúcich od nových typov áut stále lepšie a dokonalejšie vlastnosti a vybavenie, zvyšujú sa samozrejme aj nároky na odbornú a servisnú pripravenosť našich technikov a mechanikov. Tieto nároky sa pochopiteľne zvyšujú aj v prípade servisu a opráv klimatizačných systémov.

Je nutné si ale uvedomiť, že keď vám prestane fungovať klimatizácia z dôvodu úniku chladiva, iba jeho dopĺňaním odďaľujete vznik väčšieho poškodenia, ktorý má za následok podstatne drahšiu opravu ( poškodený kompresor). V tomto prípade Vám doporučujeme dať si vyhotoviť diagnostiku klimatizačného systému spojenú s vyhľadaním miesta úniku chladiva pomocou UV-kontrastnej látky,  dusíkovou alebo dusíkovo-vodíkovou metódou, ktorá je jednoznačne najúčinnejšia, hlavne ak sa jedná o miesta s veľmi pomalým únikom chladiva. Následnou výmenou poškodeného komponentu a naplnením chladivom vám bude klimatizačný systém slúžiť k vašej plnej spokojnosti. 




















Správna funkčnosť klimatizácie vášho auta má vplyv na:
·       celkovú pohodu počas jazdy, hlavne v letnom období
·       spotrebu pohonných hmôt, ktorá môže pri nesprávnej funkcii klimatizácie dramaticky vzrásť
·       čistotu vdychovaného vzduchu posádkou auta

Pre ilustráciu a celkovú predstavu vám prinášame zjednodušený obrázok, z akých základných súčastí sa skladá klimatizačný systém:







 














 

Servisné činnosti poskytované firmou AUTOGLAS

Na to, aby klimatizácia vo Vašom aute slúžila svojmu účelu, vyžaduje pravidelnú starostlivosť.  V tejto oblasti Vám naša firma prevádza nasledujúce servisné činnosti ( plus uvádzame naše odporúčania):

VÝMENA KABÍNOVÉHO (PEĽOVÉHO) FILTRA

·       Pravidelne, minimálne 1x ročne alebo každých 15 000 najazdených km doporučujeme vymeniť kabínový ( známy aj pod názvom peľový či prachový ) filter, cez ktorý prechádza všetok vzduch nasávaný do interiéru vozidla ( zanesený peľový filter výrazne znižuje prietok vzduchu slúžiaceho na chladenie ale aj ohrievanie vnútra auta, čo má za následok zníženiu funkciu klimatizácie alebo často pozorované zahmlievanie skiel hlavne v zimnom období). Máme častú skúsenosť, že v mnohí servisáci vám výmenu kabínového filtra síce naúčtujú, ale jeho fyzickú výmenu neprevedú z dôvodu zlej dostupnosti a prácnosti jeho výmeny !
·       Výmenu kabínového filtra prevádzame na počkanie (často spojenú s regeneráciu alebo dezinfekciou), trvá od 5 do 20 minút. 

Ceny kabínových filtrov začínajú na sume 10 až 15,-  EUR, cena je samozrejme závislá od výrobcu a typu filtra, značky vozidla či počtu filtrov namontovaných v aute.

V poslednom období začali automobilky montovať do svojich nových vozidiel antialergénne kabínové filtre ( napr. od výrobcu Bosch tzv. FILTER+), ktoré účinnejšie zachytávajú jemné čiastočky a likvidujú alergény a baktérie. Automobilka ŠKODA ich používa vo vozidlách so systémom čistenia vzduchu interiéru "Air Care Climatronic". 

 

NAPLNENIE KLIMATIZAČNÉHO SYSTÉMU PRÍSLUŠNÝM CHLADIVOM

1. Chladivo R134a ( tetrafluóretán  C2H2F4)

Prostredníctvom plnoautomatických plničiek Bosch ACS650 a najnovšie Bosch ACS 753 kompletne plníme prípadne dopĺňame klimatizačný systém Vášho vozidla presne predpísaným množstvom chladiva R 134a. Jedná sa o prípady pri opravách vozidiel po nehodách, prípadne po úniku chladiva poškodením časti klimatizačného okruhu. V prípade straty tesnosti a úniku chladiva sa snažte o čo najrýchlejšiu opravu, pretože vlhkosť, prenikajúca do klimatizačného systému výrazne znižuje jeho životnosť, hlavne jeho najdrahšej a najdôležitejšej časti - klimakompresoru.
Cena je závislá od prevedených prác a množstva doplneného chladiva R134aktorého cena rastie z mesiaca na mesiac.

2.Chladivo R1234yf (tetrafluoropropen)

Chladivo novej generácie R1234yf ( HFO-1234yf ) vyvinula spoločnosť DuPont a Honeywell ako ohľaduplné riešenie k životnému prostrediu. V každodennej prevádzke je bezpečné a úsporné. Chladivo R1234yf je schválené Európskou komisiou a v súčasnosti sa začína používať v automobilovom priemysle ako náhrada za R134a, s cieľom znížiť emisie skleníkových plynov z klimatizačných systémov osobných a ľahkých úžitkových vozidiel. 

Vzhľadom na to, že sa venujeme klimatizáciam profesionálne, zakúpili sme v roku 2020 automatickú plničku aj na tento novší a ekologickejší druh chladiva R1234yf - Bosch ACS663RI. Jedná sa o plnoautomatickú plničku, ktorá obsahuje aj identifikátor chladiva, čo znamená, že pred každým servisným zásahom na klimatizačnom systéme vášho auta, ktoré používa chladivo R1234yf, najprv diagnostikujeme, či tento druh chladiva váš klimasystém skutočne obsahuje. Množia sa bohužiaľ prípady, kedy vozidlá po oprave ( najčastejšie čelných zrážkach) majú napriek predpisu používať chladivo R1234yf v klimatizačnom systéme naplnený starší a samozrejme lacnejší plyn R134a. Pri odsatí takéhoto chladiva do našej plničky by prišlo k nenávratnej kontaminácii a znehodnoteniu chladiva aj v našom plniacom zariadení Bosch. Treba si uvedomiť, že naplnenie klimatizačného systému vozidla určeného pre chladivo R1234yf  starším chladivom R134a je prísne zakázané a v prípade zistenia takéhoto konania hrozia vysoké enviromentálne pokuty. Samozrejme zámena chladiva R1234yf za starší typ R134a môže dlhodobo zapríčiniť poškodenie niektorých častí klimatizačného systému vášho auta.

 

REGENERÁCIA CHLADIACEHO MÉDIA

·       Aspoň 1x za dva roky si dajte vykonať regeneráciu chladiaceho média, ktorým je naplnený klimatizačný systém. Ekologické chladivo R134a (tetrafluoretán) ako aj novšie chladivo R1234yf, ktoré sa používa povinne  vo vozidlách od 1.januára 2016 majú tendenciu z dôvodu svojej molekulárnej štruktúry postupne unikať zo systému. Typickým množstvom plnej náplne  je dnes 450 - 550 gramov. Už pri poklese náplne chladiaceho média o 25% klimatizácia výrazne stráca účinnosť a spotreba paliva počas horúcich dní stúpa až o 50% ! Regenerácia chladiaceho média spočíva v jeho kompletnom odsatí spolu so špeciálnym olejom rozprášeným v chladiacom systéme, odsatím starého UV farbiva a čiastočne aj vlhkosti vniknutej do systému. Následne sa náplň prefiltruje a po vykonaní vákuového testu tesnosti sa do prázdneho klimatizačného systému vstrekne správne množstvo chladiaceho média R134a alebo R1234yf ( záleží na vašom vozidle), doplní sa potrebné množstvo mazacieho PAG alebo POE  oleja a prípadne aj kontrastná UV látka, slúžiaca na jednoduchšiu detekciu prípadného budúceho úniku chladiva

·       Celý proces regenerácie trvá cca 1 hod. a jeho cena je 35,- EUR.

         K tejto cene je nutné pripočítať aj poplatok za doplnené množstvo chladiva, ktoré vám v systéme chýbalo do predpísaného množstva ( inak povedané, ktoré vám časom uniklo):

         - Chladivo  R134a                      každých 100g / 10,- €

        - Chladivo R1234yf                     každých 100g/ 25,- €

 

         

DEZINFEKCIA INTERIÉRU AUTOMOBILU

·       Doporučujeme 2x za rok, minimálne však vždy po zime si dať vykonať dezinfekciu interiéru vozidla ozónovým prístrojom na odstránenie baktérií a choroboplodných zárodkov. Dezinfekcia klimatizácie je časovo nenáročná služba, ktorá spočíva vo vyčistení vetracích šácht a výparníka klimatizácie a samozrejme aj celého interiéru. Na výparníku sa vplyvom teplotných rozdielov zráža atmosférická vlhkosť, ktorá tvorí ideálne prostredie pre rozmnožovanie mikroorganizmov a plesní. Zanedbaná údržba má za následok škodlivé účinky na zdravie cestujúcich a znepríjemňuje prostredie vo vnútri zápachom. Pri dezinfekcii klimatizácie sa odporúča vymeniť aj peľový filter.

·       Ozónová dezinfekcia interiéru zaberie od 30 do 60 minút z Vášho času , cena je 30,- EUR

 

VYHĽADÁVANIE MIEST ÚNIKU CHLADIVA

·       Pomocou potrebného prístrojového a diagnostického vybavenia vieme vyhľadať presné miesto úniku chladiaceho média, ktorý nastáva buď mechanickým poškodením alebo skončením životnosti niektorého z mnohých komponentov tvoriacich klimatizačný systém automobilov. Na vyhľadanie miesta úniku chladiva používame dusíkovo-vodíkovú metódu - do netesného klimasystému  napustíme zmes 95 % dusíka a 5 % vodíka a pomocou elektronického detektora vieme vyhľadať miesto úniku s množstvom 5 g chladiva za rok. Vďaka tejto technológií zvyčajne vieme nájsť problémové miesto alebo miesta, pretože sa často stáva, že chladivo uniká na niekoľkých miestach naraz.


Rýchlym a presným určením poškodenej časti vám vieme usporiť nemalé finančné prostriedky !

 

VÝMENY A OPRAVY JEDNOTLIVÝCH KOMPONENTOV

·       Prevádzame samozrejme aj výmeny klimatizačných kompresorov, kondenzátorov,  tlakových hadíc či ovládacích ventilov.
·       Doporučujeme 1x za dva roky dať vymeniť vysúšač ( dehydrátor ). Táto časť klimatizačného systému zabezpečuje zachytávanie vlhkosti, ktorá doň preniká a spôsobuje koróziu vnútorných častí, hlavne citlivého a najdrahšieho komponentu v systéme - klimatizačného kompresora.
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia