Free cookie consent management tool by TermsFeed Policy Generator
Kategórie
 
 
 
 
 

Montáž ťažných zariadení

Zmena v registrácií ťažných zariadení

Od 1.januára 2014 prišlo k potešujúcej zmene v registrácií - zápise spájacích zariadení (tiež ťažných zariadení) na motorové vozidlá. Proces registrácie sa zjednodušil, čo je pre motoristov potešujúca správa. Zápis ťažného zariadenia na motorové vozidlo sa v súčasnosti vykonáva kompletne na príslušnom dopravnom inšpektoráte Policajného zboru.
Motorista, ktorý v servise, kde mu bolo namontované ťažné zariadenie, dostal všetky potrebné dokumenty (typový list a certifikát ŤZ, certifikát servisu o spôsobilosti montáže danej značky ŤZ, fotografie štítku ťažného zariadenia + fotografia s pohľadom na zadnú časť vozidla s namontovaným ŤZ a samozrejme účtovný doklad o dodávke a montáži ŤZ) dokáže zapísať prípojné zariadenie v jednom kroku bez nutnosti predchádzajúcej návštevy Obvodného úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie. Poplatky sa síce nezmenili ( 6,- € za registráciu a 6,- € za vystavenie nového malého technického preukazu), ale zápis sa výrazne zjednodušil. Ak chcete ťažné zariadenie využívať hlavne na prevážanie bicyklov, doporučujeme pri jeho registrácií na príslušnom DI PZ požiadať súčasne aj o vydanie tretieho evidenčného čísla, ktoré následne upevníte na Váš nosič bicyklov. Nebudete musieť potom prehadzovať zadné evidenčné číslo Vášho auta na nosič a späť. Upozorňujeme, že toto evidenčné číslo je totožné (veľkosť, tvar, materiál príp. fonty popisu) ako tie , ktoré máte na vozidle, ale je označené vertikálnym nápisom "NOSIČ" a nie je možné ho použiť na Vašom vozidle ( v prípade straty alebo poškodenia existujúcich).




Ťažné zariadenia získavajú v poslednom období čoraz väčšiu obľubu a neraz sa montujú aj na vozidlá vyššej strednej triedy, SUV či luxusné limuzíny.
Rozšíreniu v tomto segmente vozidiel vďačia nielen potrebe motoristov ťahať prívesné vozíky, ale väčšinou sú dôvodom zvýšeného záujmu sofistikované nosiče bicyklov, montujúce sa veľmi jednoducho na ťažné zariadenie. Viac sa o nosičoch bicyklov dozviete TU > .

Naša firma prevádza montáž homologizovaných ťažných (ŤZ) zariadení na osobné vozidlá, dodávky, MPV, SUV.
Sme certifikovaným pracoviskom na montáž viacerých značkových výrobcov, nakoľko namontované ťažné zariadenie je nutné zapísať do veľkého technického preukazu vozidla, t.j. podlieha evidencii Polície - DI.
Čoraz viac zákazníkov si uvedomuje, že ťažné zariadenie je bezpečnostný diel a montáž kvalitného značkového ťažného zariadenia zvyšuje bezpečnosť cestnej premávky a motoristu samotného. Na dnešnom liberalizovanom trhu existujú bohužiaľ aj výrobcovia ponúkajúci relatívne lacné ťažné zariadenia, ktoré sú často veľmi nepresne zhotovené, po roku používania sú kompletne skorodované, prípadne spoj guľový čap-nosná konštrukcia má po krátkej dobe používania podstatne väčšiu vôľu ako po montáži.

Ponúkame ťažné zariadenia renomovaných výrobcov - osvedčených zahraničných, ako napríklad značky Westfalia, Brink, Bosal, Oris, Hook, ale aj slovenského výrobcu Galia, ktorý v posledných rokoch investoval nemalé prostriedky do zvýšenia kvality a portfólia vyrábaných typov.

           ACPS Automotive: Neue Markenstrategie | Aftermarket Update      

Ťažné zariadenia existujú v rôznych vyhotoveniach:


PEVNÉ - ( nedemontovateľné alebo tzv.skrutkové)
Guľový čap sa nedá demontovať, je s nosnou časťou buď zvarený alebo pripevnený pomocou skrutiek ( doťahované predpísaným momentom) . Tento typ ťažného zariadenia je samozrejme stále viditeľný a väčšinou sa vyžaduje zhotovenie výrezu do zadného nárazníka. V prípade vybavenia vozidla parkovacími senzormi tento typ neodporúčame, pretože nedemontovateľné ŤZ môže tento parkovací systém znefunkčniť (treba pozrieť odnímateľné systémy).

Tieto typy ťažných zariadení sa z vozidla podľa platnej legislatívy v Slovenskej republike a ani v celej EU z vozidla nemusia demontovať! Nesmú však po inštalácií na vozidlo tieniť vo výhľade na evidenčné číslo (ŠPZ), prípadne zadné hmlové svetlo. V tomto prípade je nutné zamerať pozornosť opäť na odnímateľné typy.

Ťažné zariadenie s pevným guľovým čapom je dobrou voľbou pre motoristov, ktorí:

  • uprednostňujú najnižšiu cenu
  • požadujú bezúdržbový výrobok s dlhou životnosťou
  • ťažné zariadenie používajú často
  • pravidelne ťahajú prívesy o vyšších hmotnostiach (napr. automobily, stroje, lode,
    stavebný materiál)
  • zaobstarávajú ťažné zariadenie pre úžitkové vozidlo

    


ODNÍMATEĽNÉ ( tzv.bajonetové alebo vertikálne)
Demontáž guľového čapu (ľudovo ťažnej gule) bez použitia náradia pomocou manuálneho alebo automatického systému. Existuje viacero druhov a systémov. Od viditeľných častí aj po demontáži ťažného čapu až po úplne neviditeľné, často aj s vyklápacou elektrickou zásuvkou.

Ťažné zariadenia s odnímateľným guľovým čapom odporúčame motoristom, ktorí:

  • nechcú, aby guľový čap počas nepoužívania ťažného zariadenia zostával na vozidle
  • majú vo výbave vozidla zadné parkovacie senzory
  • ťažné zariadenie používajú sporadicky
  • majú vysoké nároky na estetiku a vzhľad vozidla

V prípade automatických systémov sú to napr. horizontálne a vertikálne vyhotovenia od renomovaného nemeckého výrobcu Westfalia - najväčšieho výrobcu ťažných zariadení v Európe, ktorý je zároveň OEM dodávateľom pre Volkswagen Group alebo natláčacie systémy Brinkmatic od holandského výrobcu Thule-Brink. Osvedčené sú aj vertikálne ťažné zariadenia od nemeckého výrobcu ORIS, ktorý nedávno prevzal známeho holandského dodávateľa - firmu BOSAL. Tieto systémy ponúkajú ľahkú obsluhu, vysokú kvalitu spoja, spoľahlivosť a samozrejme aj estetiku.


       




Poloautomatické bajonetové systémy reprezentuje slovenský výrobca Galia, ktorý vyvinul spoľahlivý odnímateľný systém s kvalitnou povrchovou úpravou, vďaka ktorej poskytuje 5-ročnú záruku proti korózií.

V prípade, že sa bajonetové ťažné zariadenie nepoužíva, musí sa guľový čap z vozidla demontovať!






SKLÁPACIE  (tento typ nedodávame - dostupný len v originálnych servisoch)
Novinka, väčšinou výsada nových, drahších a luxusných modelov áut. Radí sa k najmodernejším typom, ale samozrejme aj najdrahším. Guľový čap sa jednoducho sklápa pod zadný nárazník buď plnoautomaticky pomocou servomotorov alebo poloautomaticky, kedy je nutné manuálne guľový čap dotlačiť do parkovacej polohy.
Aj v tomto prípade platí, že pokiaľ sa ťažné zariadenie nepoužíva je nutné guľový čap zasunúť pod nárazník vozidla !

Montáž sklápacích ťažných zariadení vykonávajú len originálne servisy daných značiek automobilov!





 

ŠPECIÁLNE - prírubové
Určené pre terénne, off-road a dodávkové vozidlá. Guľový čap je k nosnej časti pripevnený pomocou 2 až 4 pevnostných skrutiek.
Tieto systémy sú robustné a sú určené na pripájanie ťažkých prívesov a nadstavieb úžitkových automobilov, väčšinou s možnosťou výškového nastavenia montáže.

   

 

 


ELEKTROINŠTALÁCIE A PRÍPOJNÉ ZÁSUVKY
Neoddeliteľnou súčasťou ťažného zariadenia na ktoromkoľvek vozidle, o ktorej sme sa doteraz nezmienili je elektroinštalácia. Tá zahŕňa viacero komponentov, závislých od typu vozidla, elektrickej sústavy, výbavy vozidla a niekoľkých iných faktorov.

V súčasnosti pripájacia elektroinštalácia predstavuje veľmi dôležitú časť ťažného zariadenia, keďže nároky na komunikáciu po zbernici a bezpečnosť sú model od modelu auta vyššie. V posledných piatich rokoch sa elektroinštalácie vozidiel tak skomplikovali, že použitie typových elektroništalácií pri montáži ťažného zariadenia by malo byť nevyhnutnosťou. Naša firma montuje väčšinou typové elektroinštalácie nemeckého výrobcu Erich Jäger, ktoré sú overené a plne funkčné. Typové elektroinštalácie sa zväčša musia doprogramovať do riadiacej jednotky auta pomocou diagnostického zariadenia. 

Výhody montáže typovej elektroinštalácie:

  • vozidlo automaticky rozpozná pripojený príves alebo nosič
  • elektroinštalácia ťažného zariadenia komunikuje po zbernici (CAN, MPX a pod.) s vozidlom
  • vozidlo automaticky nastaví viacero parametrov, pripravuje sa na ťahanie väčšej záťaže 
  • automaticky sa odpájajú cúvacie senzory, upravuje sa činnosť ABS, ESP, ASR s pod., prispôsobí sa činnosť adaptívneho tempomatu
  • v prípade elektricky ovládaných zadných dverí auto nedovolí ich diaľkové otvorenie, len odomknutie
  • ak je vozidlo vybavené kontrolou mŕtveho uhla, pri cúvaní s prívesom alebo nosičom sa deaktivuje automatické brzdenie 
  • mierne sa zvýšia voľnobežné otáčky

Základné delenie predstavuje požiadavku na 7-pólovú alebo 13-pólovú prípojnú zásuvku.


Použitie 7-pólovej zásuvky- výhody a nevýhody:

  • ťahanie klasických nebrzdených nákladných prívesných vozíkov do celkovej hmotnosti 750 kg
  • motorista požaduje lacnejšiu variantu
  • neumožňuje dobíjanie batérií obytných prívesov
  • nemožnosť zapojiť spiatočkové svetlo na prívese
  • pri častom používaní hrozí poškodenie pinov v zásuvke, čo vedie neraz k poškodeniu elektroinštalácie na samotnom vozidle

Použitie 13-pólovej zásuvky -výhody a nevýhody:

  • vhodná na ťahanie obytných prívesov, prevoz áut, lodí prípadne koní
  • pripájanie zástrčky prívesu otočným pohybom - šetrnejší spôsob z dlhodobého hľadiska
  • obsahuje aj 2 piny so stálym a dobíjacím napätím - slúžia na dobíjanie batérie obytného prívesu, či na činnosť chladničky v prívese počas jazdy
  • možnosť zapojenia spiatočkového svetla
  • možnosť prepojiť ďalšie 2 voľné piny podľa požiadaviek zákazníka (napr. alarm obytného prívesu)
  • čiastočne drahší variant
  • pripojenie vozíkov so 7-pólovou zástrčkou prostredníctvom dokúpiteľného adaptéra
  • V prípade požiadavky na ťahanie väčších prívesov, lodí a držiakov bicyklov odporúčame zvoliť si 13-pinovú zásuvku, ktorá zabezpečuje prívod stálych a nabíjacích napätí.

Ak máte záujem o montáž ťažného zariadenia a neviete sa rozhodnúť, ktoré by vyhovovalo Vašim predstavám a požiadavkám, aký je postup prihlásenia týchto zariadení v Trnave prípadne máte akékoľvek iné dotazy, napíšte, zavolajte alebo sa osobne zastavte, radi pomôžeme.Pre rýchlu ponuku vyplňte nižšie uvedený kontaktný formulár.  Kontaktujte nás >​​​​​


 

 

 
CAPTCHA ImageRefresh Image

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia